Verksamheten 2021
Verksamhetsberättelse
Gråbo Ridklubb år 2021
År 2021 var Gråbo Ridklubbs 40:e verksamhetsår och medlemsantalet var vid årets slut
228 st, 14 män och 214 kvinnor varav 132 st 0-20 år. Medelåldern var 28 år. Styrelsen har
haft 13 protokollförda styrelsemöten samt ett antal arbetsmöten. Ett årsmöte hölls 25/2–
2021. Medlemsavgiften för år 2022 bestämdes då till 300 kr junior, 475 kr senior och 750 kr
för familj. Föreningen och dess verksamhet har under större delen av året präglats av
pandemin. Arbetet har handlat om att anpassa verksamheten och dess rutiner för att kunna
följa riktlinjer och rekommendationer för att undvika smittspridning och hålla social
distansering.
Ridskolan
Ridskoleverksamheten har under året haft i snitt 150 ridande elever per vecka. Lektioner hölls 5 dagar
i veckan och förutom ordinarie lektionsridning arrangerades hopp- och dressyrträningar nästan varje
vecka. Under loven har föreningen arrangerat bla dagläger. Efterfrågan på alla aktiviteter har varit stor.
Pga av pandemin har ridskolans teori delvis genomförts digitalt.
Personer med funktionsvariation har inte haft möjlighet att rida i samma utsträckning pga pandemin.
Anställda på ridskolan har varit verksamhetschef Kicki Asp samt instruktörerna Pernilla Blomqvist (tom
augusti), Malin Strömberg (from augusti) och Johanna Forsman. Kerstin Andersson har arbetat i
stallet. Daglig verksamhet har haft två personer på egen praktik i klubbens verksamhet.
Antalet hästar har varit 12 och under året avlivades Calle och Ringo. Stina byttes till Daisy och vi köpte
Henry, Rasmus samt Junior.
Utbildning
Under året har personalen deltagit i digitala utbildningar/informationer arrangerade av distriktet samt
fortbildning i ridning på Västergården. Denna utbildning har finansierats via samarbete med SISU.
Fyra ungdomar har gått FULK (Förberedande Ungdomsledarkurs) och en ungdom har påbörjat ULK
(Ungdomsledarkurs).
Anläggningen
Inga aktiviteter för att utveckla anläggningen har skett under året förutom löpande underhåll av hagar
och grusade ytor. Problem med kanter och dräneringen runt paddocken kvarstår och trots dialog med
kommunen under året saknas en lösning.
Pga pandemin har anläggningen varit stängd för besökande under större delen av året.
Tävling
Tävlingar arrangerade av föreningen
Det har varit tävlingsstopp en stor del av året pga pandemin samt det för hästar smittsamma viruset
EHV-1. Den planerade lokala/regionala dressyrtävlingen helgen 12-13/6 ställdes in tillsammans med
sammanlagt 7 st Pay&Jump och Pay&Ride.
En lokal hopptävling för ponny och häst med totalt 220 starter arrangerades helgen 28-29/8 samt totalt
9 st Pay&Jump och Pay&Ride. Alla tävlingstillfällen har anpassats till rådande situation. Föreningen
hade under året totalt 10 ryttare alla seniorer som löste tävlingslicens.
2
Medlemsuppstallning
Alla 13 tillgängliga platser för medlemsuppstallade har varit uthyrda under hela året.
Föreningsaktiviteter
Familjedag, Halloween- och Luciafirande vilka arrangerades av ungdomssektionen.
Cafeteria
Cafeterian har varit igång med begränsat utbud under tävlingsdagar och andra arrangemang
Ungdomssektionen
US har under året genomfört sina årliga stora aktiviteter som alltid uppskattas väldigt mycket.
Familjedagen, Halloweenkvällen samt Lucia. Andra aktiviteter som arrangerats har varit
käpphästhoppning och fotodagar samt en ”lär känna US” på instagram.
Sponsring
Fina priser har sponsrats till tävlingarna. ”Panta mera” har fortsatt med gott resultat och Lerum Energi
har fortsatt att sponsra föreningen.
Styrelsen har haft följande sammansättning:
Ordförande: Maria Lund
V. ordförande: Ewa Rockmyr
Kassör: Anna Jorhage
Sekreterare: Marie Cedhagen
Ord. Ledamöter: Angelica Bron
Viktor Tyberg
Linda Martinsson
Lena Dittmer
US representanter: Amelie Vindrot
Vendela Alfredsson
Suppleanter: Sofia Rockmyr
Malin Lund
Maria Lindberg
Övriga valda ansvar:
Revisorer: Berit Gronowitz
Gunilla Annerbratt-Andrén
Revisorssuppleanter: Elisabeth Olsson
Eva Lundskog
Valberedning: Maria Alveskog, sammankallande
Karin Olsson
Clara Weidenholm