Verksamhetsberättelse 2017

Verksamhetsberättelse Gråbo Ridklubb år 2017

År 2017 var Gråbo Ridklubbs 36:e verksamhetsår och medlemsantalet var vid årets slut 232 st, 20 män och 212 kvinnor varav 124 st 0-25 år. Styrelsen har haft 13 protokollförda styrelsemöten samt ett antal arbetsmöten. Ett årsmöte hölls 2/3-2017. Medlemsavgiften för år 2018 bestämdes då till 250 kr junior, 400 kr senior och 600 kr för familj.
Ridskolan Ridskoleverksamheten har under året haft i snitt ca 150 ridande elever per vecka. Lektioner hölls 5 dagar i veckan och förutom ordinarie lektionsridning arrangerades: - teorilektioner - hoppning för lektionsryttare - dagridläger - hoppkurser - vuxenkvällar - luciafirande

Lerums Gymnasieskola har haft en mindre verksamhet inom den sk, ridprofilen förlagd på anläggingen och i samband med den hyrt in ridskolehästar Fyra dagar i veckan har funktionsnedsatta haft möjlighet att rida. Instruktörer på ridskolan har varit verksamhetschef Kicki Asp, Pernilla Larsson och Kerstin Andersson.

Fanta togs bort och trotjänaren Epos fick tas bort efter komplikationer i samband med en kolik. Moye och Ronja köptes in från Irland samt Calle från en privatperson i Västra Götaland. Klubben äger vid årets slut 12 hästar.
Anläggningen Anläggningen har under året kompletterats med markförstärkta och grusade vinterhagar, finansierade av kommunen enligt avtal och underlaget i ridhuset är bytt, finansierat av klubben.

Projekt ny paddock har pågått under året och säkrat bidrag och sponsring om 400 000 kr (ex moms) från Lerums kommun, 400 000 kr från idrottslyftet och 150 000 från Sparbanken Alingsås.
Tävling Tävlingar arrangerade av klubben En lokal/regional dressyrtävling för ponny och häst arrangerades tillsammans med Stålebo RK helgen 17-18/6.

Klubben har arrangerat 14 Pay&Jump och Pay&Ride under året i både hoppning och dressyr.

Klubben hade under året totalt 26 licensierade ryttare varav: Licens Junior upp till 18 2 st Licens Senior från 19 år 6 st Endagarslicens oberoende ålder 7 st

KM i dressyr och hoppning arrangerades två helger under försommaren.
Medlemsuppstallning Under årets första hälft var 14 hästar medlemsuppstallade och efter sommaren är det 13 eftersom ridskolan har en plats. Alla tillgängliga platser har varit uthyrda under hela året.

Klubbaktiviteter
Klubben har under året anordnat privata träningar, teorikurser, städdagar samt arbetsdagar. Innan midsommar anordnades terminsavslutning i form av jordgubbs- och sillhoppning och i december firades Lucia. Klubben anordnar regelbundet hopp- och dressyrträning för privatekipage.

Representanter från klubben har också deltagit i distriktens möten och andra arrangemang där medlemsföreningarna är inbjudna.

I slutet av året arrangerade klubben i samarbete med SISU en konferens på Arken där fokus var klubbens fortsatta utveckling framåt. Deltagare var styrelse, personal, representanter från ungdomssektion och medlemmar. Ett bra arbete har resulterat i flera pågående aktiviteter som kommer fortgå under 2018.
Utbildning Under året har både personalen och styrelsemedlemmar kontinuerligt deltagit i olika utbildningar. All utbildning har finansierats via SISU.

Cafeteria
Cafeterian har varit igång under tävlings- och andra större arrangemang och då har caféet fungerat bra.

Ungdomssektionen
Ungdomssektionen har varit aktiv under året och genomfört flera aktiviteter som riktar sig till föreningens barn och ungdomar:

• Ponnyridning
  • Familjedag
  • Halloweenkväll
  • Halloweenhoppning
  • Luciashow
  • Begagnat försäljning

Utöver det arrangerade US den 4 maj finalen av ”Vi i stallet” där ett av klubbens lag vann och ett annat kom 4:a. ”Panta mera” är en löpande kampanj för samla in pengar som kan bidraga till ny paddock.

Sponsring
Ett sponsoravtal om 5 år och 150 000 kr utbetalt som ett engångsbelopp, är tecknat med Sparbanken Alingsås. Utöver det har fina priser sponsrats till tävlingar.

Styrelsen har haft följande sammansättning:

• Ordförande: Maria Lund
  • V. ordförande: Ewa Rockmyr
  • Kassör: Christina Mårtensson
  • Sekreterare: Angelica Bron Ord.
  • Ledamöter: Annika Andersson Ilona Miglavs Viktor Tyberg Ann-Charlotte Pihl

US representant Johanna Forsman
Suppleant: Sylvia Plantin Anne Kjell Maria Alveskog Katarina Lindberg
Övriga valda ansvar: Revisorer: Berit Gronowitz Gunilla Annerbratt-Andrén Revisorssuppleant: Elisabeth Olsson Eva Lundskog Valberedning: Marie Cedhagen, sammankallande Maria Prytz Emelie Lövebrant