Verksamhetsberättelse 2016

År 2016 var Gråbo Ridklubbs 35:e verksamhetsår och medlemsantalet var vid årets slut 233 st, 18 män och 215 kvinnor varav 134 st 0-25 år. Styrelsen har haft 11 protokollförda styrelsemöten samt ett antal arbetsmöten. Ett årsmöte hölls 24/2-16. Medlemsavgiften för år 2016 bestämdes då till 250 kr junior, 400 kr senior och 600 kr för familj.

Ridskolan

Ridskoleverksamheten har under året haft i snitt ca 150 ridande elever per vecka. Lektioner hölls 5 dagar i veckan och förutom ordinarie lektionsridning arrangerades:

• teorilektioner
  • hoppning för lektionsryttare
  • dagridläger
  • hoppkurser
  • vuxenkvällar
  • luciafirande

Lerums Gymnasieskola har haft en mindre verksamhet inom den sk, ridprofilen förlagd på anläggingen och i samband med den hyrt in ridskolehästar. Fyra dagar i veckan har funktionshindrade haft möjlighet att rida. Instruktörer på ridskolan har varit ridskolechef Kicki Asp, Pernilla Larsson och Kerstin Andersson. Revue togs bort sommaren 2016. Mira byttes med Sally från GFRK i maj och Darin  (mars) och Fanta (november) köptes in.

Anläggningen

I början av september var hela anläggningen klar i form av nytt stall för medlemsuppstallning, ny lada för foder och förråd samt hus med kontor, möteslokal, tvättstuga, omklädningsrum samt toaletter med dusch. Utöver det finns det nu större yta för uppställning och parkering vid tävling.

Hårdgjorda sjukhagar samt trästaket runt dessa utfördes och bekostades av föreningen medans ridskolehästarna delvis hårdgjorda vinterhage utfördes och finansierades av kommunen,

Anläggningen har skötts löpande av personal och medlemmar. Dagverksamheten i Lerum har inte haft brukare och egen personal på anläggningen pga. pågående byggnation under större delen av året.

Under året har inte något nytt skötselavtal upprättats utan det sker efter årsskiftet då byggprojektet har stängts.

Den 10:e december i samband med Luciafirande, invigdes Gråbo Ridanläggning där både politiker och tjänstemän närvarade tillsammans med lokaltidningen, medlemmar och allmänheten.

Tävling

Tävlingar arrangerade av klubben

En lokal/regional dressyrtävling för ponny och häst arrangerades tillsammans med Kattlebergs RF helgen 24-25/9.

Klubben har arrangerat 13 Pay&Jump och Pay&Ride under året i både hoppning och dressyr vilket är några färre än året innan pga. byggnationen. Antalet starter per gång var också begränsat eftersom parkering saknades.

Under våren var många klubbar och andra anläggningar i vår närhet smittade med kvarka och styrelsen tog då beslut om att stänga anläggningen för hästar att komma till eller åka från anläggningen. Detta för att förhindra smitta.

Klubben hade under året totalt 26 licensierade ryttare varav:

• Licens Junior mellan 13-18 år 8 st
  • Licens Senior från 19 år 15 st
  • Endagarslicens oberoende ålder 3 st
Under året arrangerades inget KM pga av byggnation

Lagtävlingar

PONNY

Gotacupen ponny hoppning

Lag i allians med Sjövik RF slutade på 8:e plats.

HÄST

Dressyrallsvenskan div II

Klubben kunde ej fullfölja sista omgången pga. av att en häst i stallet hade feber. (dock ingen smitta).

Medlemsuppstallning

Under året har uppstallade hästar varit 14. Alla platser har varit uthyrda.

Klubbaktiviteter

Klubben har under året anordnat privata träningar, teorikurser, städdagar samt arbetsdagar. Innan midsommar anordnades terminsavslutning i form av jordgubbs- och sillhoppning och i december firades Lucia. Klubben anordnar regelbundet hopp- och dressyrträning för privatekipage.

Representanter från klubben har också deltagit i distriktens möten och andra arrangemang där medlemsföreningarna är inbjudna.

Utbildning

Under året har både personalen och styrelsemedlemmar kontinuerligt deltagit i olika utbildningar. All utbildning har finansierats via SISU.

Cafeteria

Cafeterian har varit igång under tävlings- och andra större arrangemang och då har cafét fungerat bra.

Ungdomssektionen

Ungdomssektionen har varit aktiv under året och genomfört flera aktiviteter som riktar sig till föreningens barn och ungdomar.

Kunskapstävlingen ”Vi i stallet” arrangerad av Ridsportförbundet, ledde till en vinst och en tredje plats i distriktet.

Sedan har följande aktiviteter arrangerats på klubben.

• Ponnyridning
  • Familjedag
  • Halloweenkväll
  • Halloweenhoppning
  • Luciashow
  • Begagnatförsäljning

Sponsring

Klubbens tävlingar sponsrades av flera företag med fina priser.

Styrelsen har haft följande sammansättning:

Ordförande:                Maria Lund

V. ordförande:            Ewa Rockmyr

Kassör:                       Elisabeth Olsson

Sekreterare:               Ann-Charlotte Pihl

Ord. Ledamöter:        Annika Andersson

Christina Mårtensson

Maria Alveskog

Ilona Miglavs

Suppleant :                 Sylvia Plantin

Anne Kjell

Benny Vidar (avgick innan sommaren)